SILA KLIL

Tuesday, February 23, 2010

SEJARAH BUAT BLOG

Terlebih dahulu terima kasih kepada sahabat2 yang sudi singgah di blog peribadi saya ini. Kalau saudara/i lihat my profile kat tepi tu.. saya ada tulis sikit. Tujuan utama sekadar sebagai satu latihan ilmiah. Agak lemah jika di zaman ini, kita ketinggalan dalam bidang ict. So, blog ini diwujudkan sebagai satu latihan peribadi untuk memaparkan apa2 yg terlintas dan mungkin dpt dikongsi jer. Perkara2 yg agak kontroversi saya tak minat. Blog lain mungkin dah banyak yg nak publish mcm2 cerita. So, inilah jadinya my blog. Di sebabkan kerja saya mcm ni, maka adalah sikit sebanyak cerita pasal j-QAF, dan itu je lah yg mungkin dpt dikongsi bersama pengunjung.



Sebenarnya pertama kali saya belajar buat blog ini melalui rancangan Arif ICT oleh Sdr Azli Paat dlm Radio 1 pada satu pagi masa saya drive kereta ke pejabat pada bulan Februari 2005, masa tu jem kat atas Jambatan Sultan Yahya Petra. Azli Paat kata sungguh senang dan rancangan selama lebih kurang 10 minit itulah pencetusnya.

Sampai kat pejabat, saya buka komputer kebetulan ada line wifi, so saya try apa yg didengar melalui radio dlm kereta. Hasilnya saya berjaya buat blog ini: jqafkelantan.blogspot.com. Bayangkan masa tu (tahun 2005) saya sudah berjaya buat blog tapi tak update sampai sekarang dan lupa passwordnya. Lepas tu, habislah dan amat sibuk dgn mcm2 perkara dan tiada apa-apa blog.

Sehinggalah saya buka akaun baru wmzuhairi.blogspot.com pada 22 Ogos 2008 dan belajar explore sendiri sehingga sekarang. Semuanya belajar sendiri tanpa guru khusus.

Jadi kalau ada byk kekurangan, memang tak dpt dielakkan sbb saya tidak terlalu byk kemahiran. Tambah pula tak selalunya ada masa yg betul2 ok utk update dan create the best one. But saya bercita2 utk upgrade from time to time for the better satisfaction insya Allah. Tapi kalau nak segera mmg tak dapat, masalah masa dan kemahiran memang selalu saya jadikan alasan. Ini pun berjaga smpai tengah malam.

No comments: